30.12.2013

Takk, 2013

2013 har vært et bra år. Første året som myndig førte med seg mer en bare lappen, selv om sistnevnte har hjulpet meg med å kunne utfolde meg så meget som jeg har gjort dette året. 2013 har faktisk vært mitt år! Den eneste sangen som passer til ei anledning som denne, er Abbas supersang.





▲ Jeg har bladd i arkivet i jula og funnet ut at jeg skulle ønske dere ikke hadde lest tekstene mine, sånn at jeg kunne reposte dem og late som om det er mitt nåværende sinn som tenker så flott. Tror jeg har blitt både latere og dummere det siste året. Tidligere i år skrev jeg bra tekster om konfrontasjoner på godt og vondt, om følelsene mine rundt ungdommers sosiale media-avhengighet, og om uttelling for innsatsen. Også ble jeg sint fordi damer ikke får bestemme over egen kropp. Man kan ikke alltid si man var så mye dummere før!



▲ På youtube har jeg vært ganske aktiv dette året, så jeg har blitt flinkere til å lage videoer. Det starta med to halvveis tullete videoer om hjemplassen vår, som jeg lagde sammen med søsters. #1 her og #2 her.




Etter 6 års venting, fikk jeg endelig sett yndlingsbandet mitt, McFly. Det var rimelig heftige greier. Også bestilte jeg billetter for å se dem på nytt i 2014. Så også en del andre band på RMR i påsken, også så jeg både Moddi, Dagny og Hekla live.




▲ Jeg trente såpass mye i vår at jeg fikk betennelse i en stakkars slimsekk i baken, så jeg måtte slutte sporenstreks. Det startet vel som en strekk og overbelastning, men jeg ville ikke ta det med ro, og etter et par måneder hadde det utvikla seg. Sånn er det når man er sta, også må man ta følgene i flerfoldige måneder etterpå. Livet, dere.






▲ I år har jeg reist rundt hele kloden. Det startet i England i mai. Så dro vi på familieferie til Australia i sommer, for å besøke venner, så til New Zealand for å besøke familie, også endte vi turen i Singapore, men bare for to dager. Dere kan se reisevideoer her. Ja, også var jeg ei uke i Washington DC nå i november. To videoer derfra ligger i samme spilleliste.



▲ Jeg la gitaren litt på hylla i år, og det samme med låtskrivinga. Jeg ferdigskrev derimot en sang, en om samfunnet. Også spilte jeg California girls. Så kjøpte jeg meg en ukulele og sang både hvor skal du gå og en stjerne skinner i natt.




▲ Jeg har prøvd å være samfunnsengasjert i lokalsamfunnet dette året. Jeg starta opp lokallag av Natur og Ungdom, der jeg sitter som leder. Jeg ble kjent med andre NUere da de hadde fiskeuka, også var jeg på miljøseminar også. Også ble jeg satt inn i fylkesstyret som andrenestleder. Jeg har jobba en del med nei til oljeboring i LoVeSe-saken, og jeg ble intervjua av Bergens Tidene. Artikkelen ble trykket i Aftenposten; og nå for noen uker siden ble jeg intervjuet til et oljemagasin. Andre verv jeg har påtatt meg denne høsten, er som leder i Ungdomsrådet og nestleder i skolens elevråd.

▲ Jobb har tatt opp en del tid dette året, og det i flere forskjellige jobber. Jeg slutta både som vaskedame i barnehagen og arbeid på omsorgsbolig, også sa jeg heller ja til sommerjobb på camping og turistinformasjon. Jeg liker å hjelpe turister, jeg! Men i høst har jeg vært brukerstyrt personlig assistent og støttekontakt, også har jeg hatt lørdagsjobb på den lokale coop-en.




▲ I år har jeg også møtt masse nye folk også. Jeg møtte Nina, Ida og Renate i Wolves i mai. Jeg møtte masse engasjerte Nordlandungdommer på lederseminar i Bodø. I Bodø møtte jeg også Sindre. Jeg har blitt kjent med NUere fra rundt om i landet. Også ble jeg kjent med 30 nye nørds i høst, som kom flyttende nordover for å lære seg om space og sånt. Det er najs!

 Livet mitt er som sinussvinginger med veldig høy frekvens. Jeg har opplevd mange fine oppturer, men også en del nedturer. Sånn er det når en går inn for å gi 100% av seg selv hele tida; da er det lettere for andre å utnytte en. Men om jeg ikke blir lei meg i blant, ville jeg ikke visst om glede heller. Det viser at jeg er menneskelig, og det liker jeg. (South Park sa det veldig bra, se dette bildet.) Big ups krever big downs. Hvis ikke er livet en konstant, og det kan ikke være no' kult.



▲ Nedturene har også vist meg hvem som er her for meg, og som tålmodig lytter når jeg må tømme hjertet for analyser, følelser, tanker og historier. De som ikke synes synd på seg selv etter snakket mitt, eller som dolker meg i ryggen; sånne gode venner, de skal man ta vare på og sette pris på. Elskpå vennene mine, altså! Og elskpå dere, bloggfolk også. And I thank you all, from the bottom of my heart. Velkommen 2014!

22 kommentarer:

  1. Du har gjort masse i år! Får håpe 2014 blir like innholdsrikt :)

    SvarSlett
  2. Masse spanande har du fått gjort i år, fine deg! Gler meg til å følge deg i 2014. Og lover å bli flinkare til å kommentere! Klem til deg og godt nyttår <3

    SvarSlett
  3. Så mykje i løpet av eit lite år!
    Synest ønsket du skreiv i julebrevet var så bra, at eg ønskjer deg det tilbake: eit spenstig nytt år!

    SvarSlett
  4. Et spennende år. Du er flink til å prøve nye ting og ikke redd for å ta i et tak!
    Håper 2014 bringer deg flere fine dager :-)

    SvarSlett
  5. Så kjekt med ei oppsummering fra året ditt!! Måtte neste år bli like bra!! ;)
    Håper du får ei super feiring i mårra fina! Godt nytt år :)

    SvarSlett
  6. Jeg skulle ønske livet mitt hadde vært like innholdsrikt (bortsett fra det siste da, liker å være glad hele tiden (nå) jeg!). Og om du virkelig ikke aner hvem du kan snakke med, så sitter jeg alltids på andre siden av facebook ;) MEN nå høres det jo ut som du har fine, snille venner å snakke med da :)

    Alle gode ønsker for 2014!

    SvarSlett
  7. Du starter oppsummeringen tidlig du også :-) Det gjorde jeg også :-) Og i morgen blir det stille og rolig og ingen særlig blogging på kveldstid. Er på landet og uten særlig futt på nettet.. Moro å se alt du har gjort :-) Helt utrolig mye altså :-) reist mye, nye bekjentskaper og nye jobber :-) Klart man må være litt NEDE innimellom, hvis ikke kjenner man ikke moroa som du sier. Og hvis ikke venner tåler deg på noen nedturer, så er det ikke venner :-) SÅ du kjenner dem nok igjen ja, hvem de ekte er :-) Ha en fin kveld i morgen, og 2014 blir spennende vettu :-)

    SvarSlett
  8. Du sang en stjerne skinner i natt veldig nydelig. Jeg elsker den sangen, en av mine favoritt jule sanger :)

    SvarSlett
  9. Det vil jeg kalle et innholdsrikt år :) Da er det bare å glede seg til det neste :D

    SvarSlett
  10. Et riktig godt nytt år ønskes fra en søring med nordnorske gener :)

    SvarSlett
  11. Fint! Gøy å ha tatt del i aøt dette på en måte! Er så fint når du gir av deg selv! :) godt nyttår! Gleder meg til å følge deg videre i 2014

    SvarSlett
  12. Siv du er en mega flott person med et knakende flott liv foran deg, dette er bare begynnelsen =)

    SvarSlett
  13. Så flott Siv! Elsket året ditt! Personlig så har dette året ikke helt vært mitt, men slettes ikke ett dårlig år heller :) men derimot har jeg sterk tro på at 2014 blir mitt år <3 Godt Nytt År! Klem!

    SvarSlett
  14. Mammamia for et spennende år du har hatt. Håper 2014 blir like bra!

    SvarSlett
  15. For et fint og spennende år! Kjempefin oppsummering :D Krysser fingrene for at dette året blir minst like bra <3

    SvarSlett
  16. Godt nyttår Siv :) Håpar at 2014 blir eit supert år for deg
    Tusen takk for alle dei fine kommentarane eg har fått.

    P.s: Likte headeren din

    SvarSlett
  17. svar/

    Hei herlige deg <3 OG GODT NYTTÅR!! Hurra, endelig 2014! Gleder meg til mye spennende som skal skje, så mange muligheter, tjohei!

    Aw, så koselig at du likte julekortet! Jeg elsker å skrive kort og brev, skal skrive mye mer i 2014. Stay tuuuned (og ikke flytt noe sted!) haha:) Ah, kjærligheten, ja... jeg tror nok de drømmende blogginnleggene mine beskriver det ganske autentisk. Eller. Mailes, eller hur?! Lover å gi et lite livstegn...snart...når jeg får tid..snart...haha.

    Men de som liker en lang god klem, det er noe da!! Håper du har det bra <3 LANG, GOD KLEM FRA INGVILD! hihi :)

    Ps, og hvis jeg er litt død på bloggfronten, både min egen og andres, don't worry, jeg leser!! <3 (Og jeg finnes på mobil, epost, facebook osv, hvis du vil ha tak i meg!!) Forresten, blir det noe av det bloggtreffet i vinter? (Som du skrev om tidligere i 2013?) :D :D

    SvarSlett
  18. Du er flink til å fokusere på det positive og se verdien av det negative, og det er viktig! Jeg ønsker deg alt godt for 2014!

    SvarSlett
  19. Ser ut som et flott 2013!!

    SvarSlett
  20. Så mye fantastisk du gjorde i 2013! Hurra for at 2014 blir MINST like bra!

    SvarSlett
  21. Oi oi, høres ut som et storslått 2013! Så mye du har reist, heldig du som har vært både i Australia! Har selv vært i DC et par ganger, og liker virkelig den byen skikkelig godt. Håper du likte den like godt som meg :)

    Og du er så flink Siv, til å være engasjert i alt! Skulle i grunn ønske jeg var sånn selv, hehe :p Stå på videre, du høres jo virkelig ut som sånn person som kan endre verden hvis du vil :)

    SvarSlett