08.12.2013

Julestemninga

Det er mørkt ute, men ikke helt, for alle har satt opp julelys i hytt og gevær. Mørkt, men lyst. Det blir et veldig fint mørke, det, med mange fine små og store stjerner på alle hus.



Jeg har satt nisser i hyllene på rommet mitt. Lysestaken lyser fint og flott i vinduet. Det er så fin farge på julelysene, er det ikke? Ikke for hvitt, ikke for gult. Senga mi har fått seg rødt laken. På skapet henger et hvitt hjerte, for hjerter er fine i alle varianter. Kjærlighet, vet dere. Jeg har mye kjærlighet, jeg. Kanskje litt for mye, så jeg prøver å spre det litt ut. Sånn at alle får litt, og ingen får for mye. Siv-kjærlighet er spesielt intens i jula!


Musikken er nesten det aller beste med hele desember. Julemusikk varmer langt inn i hjerterota. Selv de litt triste julesangene er glade på sett og vis. Julelista mi er full av hull, men den er himla fin uansett. Da første desember var starta, da var jeg i gang, og nå kan jeg ikke slutte. Resten av året holder jeg inne bjellesangene som murrer i kroppen. 31 dager i desember tar jeg av. Fullstendig; og jeg elsker hvert sekund!



Jeg har pakka julegaver inn i gråpapir i år. Ikke bare fordi det er miljøvennlig, men fordi det virker mer autentisk enn masseprodusert glorepapir. Jeg digger den gammeldagse og personlige looken av grå pakker med rødt og gull pynta rundt hele greia! I år har jeg pakka få, men store og meningsfulle pakker. De er skikkelig gjennomtenkte, og noen går til  gode saker. Ga forresten en femtilapp til Frelsesarmeen da jeg var på butikken i går. Da gleda jeg meg selv!



Ikke før denne desember har jeg forstått hvor mye jeg elsker julestemninga. Det er ikke gavene under juletreet, de bryr jeg meg ikke så mye om. Men alt det andre. Pinnekjøtt. Kjærlighet. Snøen. Kulda ute, varmen inne. Stearinlys. Musikken... Åh, jula!

21 kommentarer:

  1. Definitivt min favoritthøytid!

    SvarSlett
  2. Søte Siven, tenker på stort og smått, lite og stort! Julejenta vår <3

    SvarSlett
  3. Så kjekt å lese :) Eg er heilt enig med deg. Pakkane betyr lite i forhold til resten av desember. Eg har alltid gleda meg til desember, og kanskje litt meir no når eg jobbar i barnehage! Dei små, forventningsfulle som får oppleve det for første gong (på småbarnsavdeling), og at vi får lov til å vere med på å gjere det ei fin tid for dei :) Så kjem ein heim til eit pynta hus som luktar pinnekjøt, mandarin, pepperkake og strull (mamma sin er best!). Og musikken! Var i kirka i går å song saman med mitt kor og med eit mannskor, og sjølv om det er julesongar eg har høyrt tusen gonger før, sat eg der. Å tørka tårene. Kjærleik, folkens <3

    SvarSlett
  4. Så fint å lese og veldig fine bilder. Jeg elsker jula. Gaver er alltid veldig koselig og var nok det jeg gledet meg mest til som barn. Som voksen synes jeg det også er fint med gaver, men det beste med julen synes jeg er adventstiden - tiden man gleder seg frem til og selve julaften så klart, og romjula. Jeg liker egentlig alt med julen. Se filmene man elsker på tv-en - selv om man har sett de mange ganger før, kose seg sammen med familien, god mat og hyggelig selskap :)

    SvarSlett
  5. Skjønner hva du mener! Nå skal jeg kose meg med julelista di til oppgaveskriving/øving ;) og jeg er enig - gråpapir er fint, fint, fint :)

    SvarSlett
  6. Ha en fin førjulstid! <3

    SvarSlett
  7. og DER har jeg hørt alle sangene. Må si det var en perfekt spilleliste, særlig fordi 1.desember - amalies jul-sangen dukka opp, men også fordi "it's beginning to look a lot like christmas" er min ultimate julesangen. Så får det heller bare stå til at julestemninga ikke er heeeelt på plass enda!

    SvarSlett
  8. Ahhh, jula! <3

    Om noen hadde spurt meg hva som var best med jula for noen år siden, så hadde jeg helt sikkert svart pakker og julegodter.
    Men jeg har endelig lært den virkelige gleden. Jeg er en sucker for slike tradisjoner, så det å snike seg opp trappa klokka halv 8 på julaften sammen med storesøster for å se Julemorgen er viktig.
    Å dra til kirkegården med hele familien for å tenne lykter hos farmor, farfar, oldemor og bestefar er viktig.
    ALT er viktig i jula! Kjenner jeg tenker så fælt på de som ikke har en stor familie og slike tradisjoner.. Og til de som frivillig setter seg ned å spiser grandis til julemiddag og ikke bryr seg så veldig - de går glipp av så veldig mye glede.

    Hjemmelagd mat, alle fine lysene, musikken, snøen, det pynta treet.. Åh, jeg kjenner jeg må stoppe å skrive, hvis ikke så stopper jeg aldri.

    SvarSlett
  9. Jul er så fint<3 Kos deg videre med juleforberedelser og julegodt!

    SvarSlett
  10. Åååå, så koselig! Hadde jeg ikke julestemning fra før, så har jeg det i alle fall nå :))

    SvarSlett
  11. så koselig, elsker jula! <3 sitter å hører på julemusikk nå.. ^^

    SvarSlett
  12. Så herlig post! Det er så koselig med ekstra masse lys og stjerner i vindua!
    Digger innpakningen, det er nemlig ofte slik eg pakker inn gaver - syns det er så fint med gråpapir og fks. hyssing eller rød&kvit sytråd.. gammaldags og koselig og meir personlig enn gaver som blir pakka inn på butikken i glansepapir som du seier.

    Elsker julemusikk, eg har ei spilleliste på spotify som eg hører på heile desember eg og , hehe.. elsker julemusikk og vil egentlig høre på den året rundt, fks. den låta "driving home for christmas".. aah, elsk ;)

    God søndag fine du!

    SvarSlett
  13. Ja, det er som oftest slik det blir når mn blir litt eldre.. ;) Når man er liten, er det jo julepakkene som er det helt store og det man går og gleder seg til i hele desember (husker at da jeg var liten, tok det uhyyyyre laaang tid før de voksne hadde spist seg mette på pinnekjøtt, og vi kunne gå videre til julepakkene, hehe).

    Men ettersom årene går, begynner alt det andre å få større betydning. Nå er det selve julestemningen som betyr noe.. Se julefilmer og spise pepperkaker, kakemenn, klemmentiner og LERUM julebrus. Åpne en luke i julekalenderen hver morgen. Se på julestjerna som lyser opp vinternatten. Freden som senker seg, Sølvguttene som synger julen inn. Familie som samles. Være nær dem du er glade i. Nydelig pinnekjøtt og jule-dessert. Snø og is. Pyntet juletre. Ake og stå på skøyter til maaasse julemusikk. Det er dette som er med på å gi den stooore julestemningen, og som gir den ekte, varme julegleden!!

    SvarSlett
  14. så koselig julestemning :-) Herlig :-) Og skikkelig nissete var du. Man kommer jo i en spesiell stemning i advent. Jeg både liker det, OG synes det er noe jækla pes :-D litt blandet der.. Håper du får gaver du ønsker i år.. de du ønsket deg mest :-)

    SvarSlett
  15. Jeg er helt enig med deg! Jula er favoritthøytiden min og dette er grunnen! Jeg syns ordentlig synd på de som drukner i det materealistiske og ikke får ta del i alt det fine med jula, som er helt gratis! Kos

    SvarSlett
  16. Helt enig! Jeg tenker jeg skal spire opp studioet der jeg jobber imorgen med en julegenser som har bjeller på seg. haha. elsker juul.

    SvarSlett
  17. Jeeg... ELSKER julestemning! Vi har fått opp julestjerne og lykter her hjemme, og er så vanvittig koselig :D På tide å begynne å spille julemusikken også. Den har vi visst vært litt treig med i år :P

    SvarSlett
  18. Gleder meg sånn til Pinnekjøtt at jeg har ikke ord! Er virkelig det jeg gleder meg til med julen!

    SvarSlett
  19. Eg trudde eg hadde kommentert her, men det hadde eg altså ikkje.

    <3

    Julestemning kommer eg til å få når eg reiser heim. Pinnakjøtt er nam

    SvarSlett
  20. Førjulstida er så kos <3 - jul i seg selv også! :-D

    SvarSlett