24.11.2013

Geit til Afrika

I fjor åpna jeg julegave på julegave i håp om å finne det jeg ønska meg. Spesielt håpefull ble jeg da jeg åpna konvolutter, for der kan det jo ligge lapper og sånt. Men jeg ble mer og mer skuffa for hver gave jeg åpna. Ikke fordi jeg ikke ble takknemlig. Ikke fordi jeg ikke trodde folk var glade i meg. Men fordi jeg følte at ingen hadde tatt ønskelista mi seriøst. Hvorfor var det ingen som trodde på at jeg ønska meg ei geit til Afrika i julegave??



Det er jo ikke en himla dyr gave. 250 kroner er mindre enn mange parfymer, billigere enn en smartphone. Det er bare litt dyrere enn en film på DVD. Og det var jo ikke sånn at jeg måtte ha ei geit. Jeg er glad i oliventrær også, som koster 150. Og kyllinger, som bare koster en hundrelapp. Geita er bare et fint symbol på en symbolsk gave. Det var det eneste jeg ønska meg i fjor. Og det er det eneste jeg ønsker meg i år også. (Eller donasjon til Røde Kors, Redd Barna, WWF eller annet hjelpearbeid. Det er fint).

Jeg trenger jo ikke noe nytt. Jeg ønsker meg ikke noe nytt. Et mer utdypende innlegg på hvorfor jeg ikke trenger noe nytt kan dere lese fra i fjor her, eller her fra i 2011. Jeg tror jeg forklarte alt som måtte forklares, og jeg orker ikke gjenta meg selv i det uendelige. For i dag skal jeg heller utdype geita litt.



Når du kjøper ei geit gjennom kirkens nødhjelp, vil ei geit bli gitt til en familie i Afrika. De får da tilgang på melk, kjøtt, skinn og naturgjødsel. Om de får geitekillinger på geita, må de gi de bort til andre familier i bygda, sånn at rikdommen blir fordelt på alle, og flere familier vil kunne få glede av geita som du kjøpte til den første familien. Jeg synes det er en himla flott ting å gjøre, så jeg oppfordrer alle til å kjøpe meg julegave i år. Hihi.

18 kommentarer:

  1. Åh, du er så fin som alltid ønsker deg geit! Det er jo en super gave :)

    SvarSlett
  2. Jeg fikk faktisk en geit i julegave for noen år siden :D Eller ja.. et kort med en geit. Det var litt overraskende, siden jeg ikke kjente til konseptet fra før, men da jeg leste hva det handla om så syns jeg det var supersmart og ganske morsomt! Jeg sliter jo hvert år med å finne ut hva jeg ønsker meg, for jeg trenger jo egentlig ikke så mye. Det er jo andre som trenger ting mer enn meg så hvorfor ikke liksom? Genial idé :)

    SvarSlett
  3. Så utruleg fint!

    SvarSlett
  4. Jeg hadde blitt kjempeglad om noen ga meg en geit. Det er faktisk en utrolig god gaveidé!

    SvarSlett
  5. Julegaver gjør meg veldig ambivalent. På en side er jeg svak for alt som er fint og skinnende, men i blant blir jeg nærmest kvalm av å tenke på alt jeg eier. Som student er det selvsagt enkelte, praktiske ting som hadde kommet godt med - som en kjøkkenvekt og flere sportsBH-er, men i det store og det hele har jeg mer enn nok ting å holde styr på. Jeg hater følelsen av å være kravstor - jeg har ikke sansen for det ekstravagante når det gjelder materielle ting. Jeg misliker at folk avfeier grønn tenking, vegetarianisme og veldedighetsgaver som naivt og idealistisk. At man må spise kjøtt til middag, at man må kjøre bil, ha pelskant på jakken og gi "ordentlige" julegaver fordi man alltid har gjort det og alle andre gjør det.

    SvarSlett
  6. Det er en genial idé, Siv :) Får håpe du får ei geit i år da ;)

    SvarSlett
  7. Enig :) Planen er at det skal bli noen sånne gaver i år :)

    SvarSlett
  8. Må bare si at jeg synes du er skikkelig inspirerende og reflektert! Veldig glad jeg fant bloggen din! Jeg føler jo at jeg har alt jeg trenger og mer enn det, så nå vet jeg hva jeg skal si at jeg ønsker meg hvis noen spør :D

    SvarSlett
  9. Du er god du Siv! Blir nok en liten farm der nede med julegavene dine =)

    SvarSlett
  10. Helledussan, se på den geita da.
    Den vil jeg ha i senga ved siden av meg, tenker jeg! *kosemose*

    Neida. Joda.
    Men det er en veldig fin ting da! De fleste av oss har det vi trenger, og vel så det. Ønskelista mi til jul har ikke vokst noe særlig de siste månedene. Det eneste som står på den er en fluesmekker og kost og brett.
    Rock and roll style liksom.

    Jeg kjenner mange som ville blitt en smule snytt dersom de åpnet en slik gave som du ønsker deg.. Jeg tenker at de burde lære hva julen egentlig handler om, lære seg å sette litt mer pris på de vi faktisk har og hvor enkle våre liv faktisk er i forhold til de som virkelig er i nød.

    Siden jeg liker å glede andre mennesker (og meg selv) så kan jeg stolt si at jeg har faktisk handlet en del julegaver fra gaversomforandrerverden - og WWF, det er vel den eneste "ordentlige" organisasjonen jeg støtter 110% (desverre).
    Man kan ikke redde hele verden alene, men det er en fin start! :)

    SvarSlett
  11. Du er rett og slett ett herlig menneske Siv! Folk skulle vært som deg, og det er inspirerende hva du ønsker deg i julegave i år :D Jeg har det også slik at jeg egentlig ikke ønsker meg noe i det hele tatt. Jeg har det kjempe bra som bor i Norge, og har muligheten til å handle en bok eller en film om jeg ønsker det... :)

    Klemmer fra Bodø! :D

    SvarSlett
  12. Folk er fiksert på å gi ting, sånn er det. Å gi noe som ikke kan dekkes av papir er liksom ikke bra nok. Synd at det er sånn, men jeg har tro på at andre verdier kan få økt verdi når du og mange andre unge bruker stemmene deres til å vise at dere mener alvor.

    Ikke gjem bort geita!

    SvarSlett
  13. HÅPER du får det du ønsker deg i år..for noen fine gaver du ønsker deg! Jeg ønsker meg penger til Haiti kontoen min..slik at jeg kan reise ned dit å hjelpe!

    SvarSlett
  14. Det er en KJEMPEFIN gave å gi bort og å få! Både for oss, og ikke minst familien som får geita. Vi lever i et sinnsykt grådig samfunn hvor mer vil ha mer. I stedet for å kjøpe NOK en lysestake eller genser kan man gi til de som ikke har noe! Takk for at du setter søkelyset på slikt, Siv.

    SvarSlett
  15. Hadde jeg vært tanten din, eller en mye eldre søster, skulle du fått en geit av meg :-) men jeg hadde ikke tenkt på noen julegave i hele tatt til deg egentlig :-D Men skulle jeg gitt deg en greit om du skulle få gave. Klem :-)

    SvarSlett
  16. Håper folk tar ønskelisten din seriøst i år, for det er et fint ønske.

    God desember!

    SvarSlett
  17. Jeg har både gitt og fått geiter og lignende dyr. Det er en fin gave. Et alternativ er jo å gi en av de billigere, som myggnetting og gi noe til. Sånn for å både være idealistisk og kapitalistisk pleaser. Men du skriver en ting som ikke stemmer. Det er ikke sånn at hvis du kjøper en geit så får familien en geit. Geita er symbolsk og pengene skal gå til det som trengs mest, dvs ... det er i bunn og grunn en pengegave til organisasjonen, men med et fint bilde og en historie. Det kan brukes på en geit, men ikke nødvendigvis.

    SvarSlett