14.08.2013

Sommerjobber (er fint for lommeboka og CV-en)

Det kommer vel, etter den fine overskrifta, som et svært sjokk at jeg skal fortelle dere om sommerjobbene mine. Jeg lovde dere det før jeg dro på ferie, og nå er jo jobb nesten det eneste jeg gjør. Også redigerer jeg videoer. Det er gøy! (Det kommer en ny om ikke lenge!)

Brygga

På kveldstid jobber jeg på en liten campingplass 15 minutter fra hjembygda. De har et hus på brygga, med flere rom og fellesarealer, og hovedjobben min er vel egentlig å vaske alt sammen. Når det kommer en turist en sjelden gang, booker jeg ham inn og tar i mot betaling. Det går i engelsk og norsk der, men jeg er for det aller meste i mitt eget selskap.

Tourist information

På dagtid har jeg jobbet på det lokale turistinformasjonskontoret. Det ligger i øyas tettsted, så jeg må kjøre en halvtimes tid hver morgen. (Det er i samme 'by' som skolen min ligger i). Der har jeg jobba seks timer om dagen, sånn cirka ti dager av 14 fra jeg kom hjem. Jobben går ut på å hjelpe turister med hva enn de måtte lure på: hva de kan gjøre i området, hva slags overnattingsmuligheter som finnes, fergetider også videre også videre.

Northern Norway

Jeg har lært å kjenne øya på ny, for vi har så mange ting som jeg ikke engang visste om før! De fleste turistene er fra rundt om i Europa, så jeg får snakke engelsk hele dagen lang. Ettersom jeg har reist masse, og spesielt rundt omkring på nye plasser i sommer, vet jeg hvor greit det er med litt hjelp når man er på en ny plass. Folk blir så himla glad for små ting jeg hjelper dem med, og da blir JEG så glad! Reisehjelp er veldig fint, det har jeg erfart selv. I all hovedsak, så er jeg er jo veldig glad i å snakke med folk, så jobben passer meg utmerket!

Ps. om dere husker konkurransen i mai, så minnet Sigrid meg på at jeg også kjøpte gave til henne down under. Dette var det jeg kjøpte, og jeg tror det vil være noe hun kan bruke!

23 kommentarer:

  1. Så utrolig spennende jobber du har Siv!! Det er mange som ikke får seg SÅ spennende jobber egentlig,det å få treffe turister og sånt er jo litt spennende, er det ikke? :-) Og litt penger blir det jo på tampen nå også, før skoeln begynner igjen :-) Det virket hvertfall som veldig spennende jobber :-)

    SvarSlett
  2. Så spennende! :D Du er så flink!

    SvarSlett
  3. Flink du er til å jobbe, det er bra. Har selv hatt sommerjobb siden jeg var 13. Veldig lærerikt og som du sier godt for lommeboka :)

    SvarSlett
  4. Å jobbe med turister er (stort sett) en glede! Og ja, jeg kan absolutt for bruk for det - har tilogmed brukt det litt allerede :) Digga bokmerket :D

    SvarSlett
  5. Det høres ut som fine sommerjobber det, kjekt og få praktisert engelsken litt og snakke med masse nye folk!! :)
    Håper dagen din blir super!

    SvarSlett
  6. Trivelige sommerjobber er de beste. Ser sabla fint ut det der bryggecampinghotellet. Gleder meg til å se flere videoer!
    Er forresten veldig gøy, noe som vi som er fra småplasser merker godt, og oppdage hvorfor turister kommer på besøk og hvor mye fint som faktsik finnes rett foran nesa som amn aldri har sett før en gang! Det merka jeg veldig godt den lille tida jeg bodde på Ekkerøy!

    Fikk ikke åpna det bilde, linken var ødelagt ellerno.. vet ikke hva det var!! men men! No crises!

    SvarSlett
  7. Så ut som noen koselige sommerjobber:)

    SvarSlett
  8. aww, så mange herlige og flotte sommerjobber :D har selv jobbet på fosen rådgivning som sommersekretær og på helsesenteret i aktivitetspatruljen

    sv - Gløshaugen ja ;D Havner kanskje der neste år da! For kan hende jeg velger kjemi som andrefag, og da skal jeg dit ! Treffes der da, Siv :D weehu!

    SvarSlett
  9. Hahah! det var bare en konsert på skolen, den nest siste før jeg dro hjem fra Køben. Så jeg sang bare en sang. Men koselig at du er så engasjert! hahah1 :D

    SvarSlett
  10. Tar du spillejobber?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tjæ, hvis og når jeg blir spurt, sier jeg som regel ja, men det er sp sjelden at jeg ikke akkurat teller det som spillejobber... Har du en til meg' a? ;)

      Slett
  11. Du skulle jo reklamert for det her på bloggen tidligere, så kanskje noen av oss hadde dukket opp;) Hehe. Reklamerer vel for jobb nr2 når du er på jobb nr1 og sikkert? Så hadde du fått forvirra stakkars turistene litt når du dukka opp på begge stedene:P

    SvarSlett
  12. Du er skikkelig flink og står på :) Men det er bra med ulike jobber, så får du masse erfaring! Det kommer alltid godt med!!

    SvarSlett
  13. Sv: tusen takk for alle kommentarene. Du kan få lese det de skrev om meg i romerikets blad ved å bare google det, og deretter søke på werothehero. men vil ikke vise det frem i og med at de gjord grove feil med navnet mitt( som gjorde meg litt sur og lei.) Derfor vil jeg ikke vise det frem på bloggen.

    Men du har vært superflink. Det høres veldig koselig ut å være en informasjonsdame, slik du er!

    SvarSlett
  14. Kan jeg få kontakt informasjon så kan jeg fortelle deg mer? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg en mail på siiiv95@hotmail.com Dette virker spennende!

      Slett
  15. Det høres ut som skikkelig koselige jobber. Jeg skulle gjerne jobbet med turister, for jeg vet selv hva jeg ville lurt på og skulle ønske at noen sa uten at jeg måtte stille mine "dumme" spørsmål.

    SvarSlett
  16. Kjekke jobber det :) Å jobbe med mennesker er det beste :)

    SvarSlett
  17. Virker som koslige jobber som passer deg perfekt! :-D Du virker så snill og imøtekommende, og så er du ikke minst god i engelsk! :-D

    SvarSlett
  18. Den CV'n din må se utrolig fin ut, for så vidt jeg husker jobbet du med noe HELT annet ifjor sommer! :) Du bygger deg mye nyttig erfaring

    SvarSlett
  19. Eg trudde eg hadde kommentert, men der tok eg feil.

    Så flink du er. Tippar at turistane er fornøgd med den hjelpa dei får av deg :)

    SvarSlett
  20. Hørtes ut som veldig koselige sommerjobber :) Og sprekt av deg å ha flere!
    Jeg har endelig sommerferie om sommeren! Noen fordeler med å jobbe vanlig, hehe.

    SvarSlett
  21. Herlig..eg har ikke hatt sommerjobb i år da.. jeg har hatt ferie.

    SvarSlett