19.04.2012

Alkohyler eller ingen alkohyler, det er spørsmålet

Jeg har skrevet om det noen ganger før (blant annet her), men det er visst alltid mer å si. Mange av de som drikker selv, klarer ikke skjønne seg på dem som ikke drikker, og når de da prøver å overbesvise meg, med mine plettfrie, flotte verdier (heehe), om at jeg må drikke, da blir jeg arg.

Wooden casks (alcohol inside)

Når folk da påstår at jeg vil komme til å drikke meg full en dag i nærmere framtid, føler jeg at tillitten mangler, og jeg føler meg skuffa fordi folk ikke har troa på meg. For jeg tror ikke det kommer til å skje, og sånne uttalelser får meg til å ville være helt og holdent avholds. (Noe jeg jo egentlig i prinsippet er, jeg vil bare ikke forbindes med festdemping. Hvem vet hva som skjer i framtida? For jeg er jo faktisk ikke gammel nok til å drikke in the first place, bare for å understreke det poenget også.)

Dear Alcohol, I Love You

Boordy Tango Peach

Hva slags behov har jeg for alkohol? Hva godt vil det gi meg, som jeg ikke allerede har? Jeg føler selv jeg ikke trenger den ekstra dytten for å tørre å gjøre ting. De tingene jeg ikke tør gjøre i edru tilstand, er jeg ikke så sikker på bør gjøres... Jeg trives utmerket godt med et utgangspunkt der jeg husker dagens og/eller kveldens hendelser. Det er på grunn av opplevelsene, og det å huske dem etterpå, at jeg lever; Å ha muligheten til å skrive dem ned i min mentale dagbok.

Ikke vil jeg sløse bort dagen derpå med ei ubehagelig hodepine heller. I doskåla... Så har man jo disse kaloriene også, som enda et motargument. I det store og det hele ser jeg at man skal kunne ha det gøy i edru tilstand, uten å være noen festdemper for den saks skyld. Folk må respektere at ikke alle vil drikke. Jeg respekterer jo tross alt de som synes det er godt med et glass i ny og ned. Det er flere som ikke drikker enn man tror, drikkerne er bare de som er mest høylytt.

the bends

Men når jeg ramser opp disse argumentene for de som forteller meg at jeg må drikke, føler jeg at jeg snakker til lukkede ører. De vil ikke høre. Uansett hvor mange ganger de kommer med deres (noen ganger veldig usaklige) argumenter, vil de ikke klare å overbevise meg til å drikke; Når jeg først har bestemt meg, er jeg konsekvent og ombestemmer meg sjeldent. Argumentene deres får heller motsatt innvirkning. Jeg vil kanskje drikke en dag om jeg har lyst til å drikke, ikke fordi folk forteller meg at det er kult.

Siv
xxx

/Bildene er linket

47 kommentarer:

  1. Det e ikke kult å drikke :-) Æ synes heller det e kult å la være! Du skal være stolt før du ikke bruke å drikke, Siv.

    SvarSlett
  2. Synes det er bra at du står for det du mener, og ikke lar andres meninger gå inn på deg! Flott å se deg skrive det :)

    SvarSlett
  3. :-) Heilt eni i det du skriv siv mari. Å synes du ska være stolt av dæ sjøll som ikkje gjer etter før presse. Det e ikkje kult å drekke, og det er ikkje nåkka man ska gjøre bære før at andre sei man bør eller bi å gjøre d.
    Å dem som sei at de som ikkje drekk e festbrems kan ta en titt på sæ sjøll, før e faktisk vældi godt mulig å gå på fest uten å drekke å ha det like arti og kanskje tell og me artiare en de som drekk. Æ har sjøll diskutert det tema her mange gånga me dem i min vennegjeng. Særlig de siste tre åran kor æ ikkje har drokke alkohol i d heile tatt (med unntak av et halvt glass champange på gourmetresturant), mn å de seks åran åran før d. Kor d hente æ drakk litt alkohol, men som oftest va edru. Før e d en ting som æ personlig aldri har likt så e d "fjortis" fylla. Kor d e om å gjøre å drekke sæ mest mulig full på kortast mulig tid, å så være dårligast dagen derpå. Æ ska ikkje sei at æ aldri har vært overstadigberusa før d har skjedd et par gånga, men då ikkje meir en at d va kontrollert å sånn at man faktisk kunne fungere dagen etter.
    Men æ e meir den typen som kan drekke et glass i godt selvskap eller som takke heilt nei. Æ har lagt merke te d di siste åran når æ å typen e på festa å ikkje drikk, før ingen av åss gjør d. Så får vi som oftes spørsmål om koffør vi ikkje drekk og om ikkje d e kjedelig å se på aille andre som gjør. Men vi svare at vi har valgt d sjøll og ikkje drekke og at vi har d like arti som dem. Å dem respektere oss før d nu, men d trur æ nok e før at nu e vi "voksen" og vennegjengen vi e me e meir voksen en kan den va på ungdomskola og videregånde, sånn at man slepp det konstante mase og presse fra dem som drekk.
    Men stå på. D står respekt av at du ikkje drekk :-)
    Britt-Malen

    SvarSlett
  4. Er ingen grunn til å drikke hvis du ikke vil det :) Etter hvert finner du ut om du har lyst til å ta et vinglass eller to ved sammenkomster, eller om du vil droppe det helt. Flott at du kan ha det gøy uten alkohol :)

    SvarSlett
  5. Halleluja, Siv! Du er så vakker, atte!
    Jeg blir så irritert på sånne forståsegpåere som alltid skal ha alle til å drikke. Hvorfor det?! Jeg har til og med en bekjent som tar seg en øl i kvartalet for å slippe å bli stemplet som avholds og dermed få det presset man da gjerne får.
    Jeg er ikke av flatfylla-menneskene; jeg drikker alkohol fordi jeg synes det er godt. Jeg drikker rødvin til maten, vin i parken og øl på fredagskvelden. For kosens skyld. Jeg har også med meg ei flaske vin eller en six-pack (som jeg sjelden klarer å drikke opp) på fest, og drikker med vett. Noen ganger kan det gå over stokk og stein, men da husker jeg på det i etterkant, og så gjør jeg ikke det igjen (på en stund). Og møter jeg på folk som ikke drikker, ja så applauderer jeg det. Jeg har flere venner som ikke gjør det, og jeg støtter deres valg, for de støtter jo mine. :)

    SvarSlett
  6. Jeg kan ta noe en sjelden gang, men blir som regel bare ett glass eller to. Jeg er ikke den som blir full og jeg stopper før jeg blir det. Ok det var kanskje en gang jeg ble full, men en gang var nok for meg. Lærte leksa. Men det var da jeg var 19, så jeg synes jeg har klart meg bra igjennom åra. Tok aldri noe før jeg var gammel nok. Det hadde mer med at jeg ikke tenkte over at jeg blanda litt forskjellig alkohol, dette var hos bestekameraten min tror han hadde bursdag. Så var ikke akkurat farlig, siden vi var alene og jeg stoler fullt og helt på han. Men grunnen til at jeg ikke vil bli det igjen var fordi jeg kastet opp og jeg hater det. Verste jeg vet. Derfor aldri mer. Jeg sovner også før jeg blir alt for full, så skal jeg i det hele tatt ta noe og få med meg noe av kvelden tar jeg som regel bare bittelitt eller ingenting. Jeg mener folk må få bestemme sjøl hva dem vil, som da en venn av meg spurte om jeg skal ha røyk: Bare røyk du, men jeg skal ikke ha, svarte jeg. Det er akkurat det samme hva andre folk gjør, de får gjøre sin greie og jeg gjør min:) Vil du ikke drikke, ikke gjør det Siv:) jeg synes det er kult at folk er seg selv og ikke lar seg bli presse av andre:)

    SvarSlett
  7. Godt skrevet! Har selv noen venner som er avholds, og jeg vet at det værste er ikke at de selv ikke drikker, men at alle andre skal være så opptatt av valget deres. Synes det finnes både for og mot argumenter angående denne saken. Men folk eller helst ungdommer velger nok mest å drikke på grunn av status, popularitet og alt tullet der.

    Jeg drikker når jeg er på fest, men det handler om å ta det i rett mengde. Eller for å si det sånn- å drikke med måte.

    Synes det er greit å ta seg en real fest, men det er lov til å velge hvordan man skal feste selv :) !!

    SvarSlett
  8. Du er ganske lik meg på dette punktet! Jeg har alltid vært den eneste som har stått litt mot drikkepresset, selv om jeg har vært i en bransje hvor det er mye festing. Jeg har ofte hatt det like moro uten alkohol (eller med minimalt alkohol) og jeg synes det er utrolig deilig å ikke drite meg loddrett ut og huske alt som har skjedd. Jeg slipper også kaste borte hele neste dag med å være dårlig! Jeg kan egentlig ikke se så mye positivt med drikking, men det er ikke så mange av oss med dette synet...dessverre.

    SvarSlett
  9. Jeg. Er. Så. Enig!!! Det er liksom en aktivitet, det og drikke... Synes det er utrolig teit når ungdommer i klassen min sier; "det blir ikke nå fest uten 96%" (!!!) Skal vedde på at de ikke har smakt det engang. De er bare 14-15 år! Jeg har bestemt meg ganske så sikkert at jeg vil holde meg unna alkohol når jeg er under 18 år.

    Jeg blir provosert når folk sier at det er så KULT å drikke seg full. Det er ikke spessielt kult å tvinge -noe som smaker uurggh- ned og deretter miste dømmekraft, kanskje ødelegge et venneforhold, brekke nesa på naboen osv... (hehe, vi har hatt om rus og div på skolen nå..)
    Just sayin..

    Psst: Du formulerer så mye bedre Siv!! :))

    SvarSlett
  10. Jeg forstår hva du mener. Man klarer fint å ha det gøy uten å drikke også. Og man er heller ingen festbrems om man ikke drikker. Du hadde mange gode argumenter for å ikke drikke, synes du skal være stolt jeg! :)

    SvarSlett
  11. Eg har aldri drukket ein dråpe alkohol i mitt liv og eg nærme meg snart 24 år. Kjennar meg alt for godt i det du skriver. Har du lagt merke til at folk ofte ser på deg som spedalsk når du seier at du ikkje drikker (teit gjort, men sånn er det)

    SvarSlett
  12. Vanvittig bra skrevet! Det at du i det hele tatt takker nei til alkohol og kan ha det like gøy i edru tilstand viser at du er ei jente med stor respekt for deg selv og med en god dose selvironi. For å ta et dumt eksempel, så var ei av deltakerne på forrige Big Brother-sesong edru gjennom hele oppholdet, og hun kom på andre plass. Hun var ingen festdemper og hadde det like gøy som de andre. Forskjellen var at hun husket hele kvelden i forveien og slapp å henge over doskåla dagen derpå :-)
    Jeg synes du bør være stolt av deg selv som ikke gir etter for presset :-) Alkohol er ikke så fantastisk som alle skal ha det til, og mange drikker det uten at de i det hele tatt liker smaken.

    SvarSlett
  13. Jeg synes at det er veldig bra at du ikke gir etter for press. Jeg drakk ikke før jeg ble 18 heller, var aldri noe som fristet. Etter at jeg ble 18 hendte det at jeg smakte litt vin og Cider, men det var aldri noe mer enn smaking. For det første så smaker alkohol ganske så lite godt første gang det smakes og for det andre så hater jeg tanken av å miste kontroll på noen slags måte.

    Det siste året har jeg begynt å drikke mer, men det er vel helst fordi at jeg har fått ganske smaken for alkohol (takker sjeldent nei til et glass whiskey ;)) og fordi at jeg har hatt noen episoder hvor meg og venner har hatt det vanvittig kjekt!

    Når du først er blitt vandt med alkohol for å ha det gøy er det dessverre veldig vanskelig å ha det kjekt uten - spesielt om vennene dine drikker. Jeg sier stå på ditt!

    SvarSlett
  14. utrolig bra skrevet!
    jeg blir så arg jeg også når folk som drikker syns det er så reit at jeg ikke drikker. Jeg koster meg masse edru også jeg. Så klart når jeg blir 18, kan det jo hende jeg tar meg en liten en, men jeg liker ikke alkohol... så trenger ikke det for å kose meg!
    bra bilder, forsett med slike innlegg! :D

    SvarSlett
  15. Veldig fint! :) Synes du har et bra standpunkt!

    Selv liker jeg å drikke alkohol, og jeg kan fint gjøre det uten å bli full og bakfull, eller glemme hva som skjedde. Men jammen har jeg våknet med fyllaangst mange ganger, også! Det er kjipt, det!

    Om du ikke vil drikke synes jeg ikke du skal det. Du har det nok like fint uten alkohol. Men om du noen gang ombestemmer deg og vil prøve, er det også ok. Ditt valg :)

    SvarSlett
  16. Veldig fint skrevet Siv, og jeg støtter deg 100% i det du sier, selv om jeg er en av disse "høylytte alkohol-elskere".

    Det jeg syns er viktig å skille mellom er folk som drikker alkohol fordi det er "kult", og de som faktisk liker det. Jeg personlig syns at både øl og vin smaker godt, og derfor velger jeg å drikke dette. Men som hos de fleste alkohol-drikkere, så går det noen ganger over stokk og stein i drikkingen. Og da ender det som regel i oppkast, blackout og kraftig bakfyll. Men det er kanskje bare sånn drikkekulturen i Norge har blitt.

    Men uansett; jeg syns det er tøft at du ikke viker for prinsippene dine rundt alkohol (og tobakk, etter hva jeg har forstått), for verden trenger faktisk flere sunne eksempler på disse områdene. For å si det sånn; jeg forteller ikke lillesøster at jeg sitter å kaster opp fordi jeg har vært på fylla. Det går mer i den gode gamle: "matforgifta av muggen leverpostei".

    SvarSlett
  17. Utrolig bra skrevet!
    Jeg synes det er så teit å bare drikke fordi det er "kult", det er jo ikke kult i det hele tatt. Altså noe er å hygge seg, men å bare drikke seg dritings er ikke kult!

    SvarSlett
  18. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal henge seg opp i om man drikker eller ikke. Snakk om urelevant!

    SvarSlett
  19. Bra skrevet og gode poeng!
    Jeg drikker selv, men jeg har flere venner som ikke drikker. Jeg syns man selv skal få velge om man vil drikke eller ikke :)

    SvarSlett
  20. bra skrevet, er så enig! Jeg drikker ikke selv, er tross alt i underkant av 16, likevel drikker de fleste vennene på fest. Jeg har selvsagt smakt, men jeg har aldri drukket mye eller drukket meg full. Det jeg har smakt likte jeg ikke en gang, og det meste smaker det samme etter min mening. Det er helt greit med folk som drikker, i alle fall de som drikker bare for å kose seg, men når folk drikker bare for å å drikke seg drita er jeg ikke helt komfortabel med å være sammen med dem egentlig.. Liker ikke når folk går helt ut av seg selv, haha.. Uansett, jeg har troa på deg! :D

    SvarSlett
  21. Bra skrevet! :) likte speielt det du sa med : Jeg tør og gjøre alt det samme i edru tilstand som i beruset, eller noe slikt. Og at det ikke er mye i beruset tilstand som bør gjøres.

    SvarSlett
  22. Syntes det er dårlig at noen skal presse andre til å drikke. Det er det ingen grunn til å gjøre, og mange har det like gøy uten alkohol i kroppen. Jeg har heldigvis aldri slitt med å bli dårlig eller mangel av hukommelse pga drikking, men det handler om måtehold. Jeg syntes ikke poenget med alkohol skal være å bli fullest mulig, men heller om å kose seg med god mat og gode venner. Uansett så er det utrolig flott at du skriver dette for det er helt sikkert mange som er i samme situasjon og da er det godt å høre at ikke "alle" gjør det :) Jeg er jo dessuten gammel nok, og som du sier, det er verken du eller de i klassen din (regner jeg med) ;)

    SvarSlett
  23. Syns det er herlig at du står på ditt, stå på videre! Man skal aldri gjøre noe man ikke vil gjøre :)

    SvarSlett
  24. Du skal være stolt av at du står på ditt og har tatt et klart standpunkt.

    Jeg stod veldig lenge på samme sted som du gjør idag. Jeg sa aldri, men det holdt ikke ;-) Selvom jeg drikker alkohol, kjenner jeg på at jeg aldri kommer nær den trenden som er her hvor jeg bor (hvor man drikker heavy mye nærmest hver helg). Jeg drikker en gang i blant, men da i beskjedne mengder. To ganger har det blitt litt mer, men ingen av de resulterte i fyllesyke.

    SvarSlett
  25. Synes det er kjempe flott at du har dine gode verdier og enda bedre er at du deler de og står for de! :) Jeg er jo lei av alkohol sånn egentlig.. Men liker det sosiale :) Så jeg har faktisk sagt til kjæresten at jeg ser fram til den dagen jeg blir gravid for da blir det minst 10 mnd uten alkohol! haha... :)

    SvarSlett
  26. Jeg har så troa på deg! Du er så innmari smart som faktisk skjønner at du kan ha det gøy uten alkohol, og slipper dermed å ha en jævla dagen det er på! :-) Jeg kan også ha det gøy uten alkohol, men mitt problem er at jeg liker å ta en øl i blant, liker å drikke hvitvin med venninner. Det har vel blitt en vane for meg som har drikket så lenge.. Uff, høres ille ut, men ja, jeg begynte å drikke før jeg ble 18 år :P

    SvarSlett
  27. Jeg har trua på deg søteste Siv <3

    SV: Tusen takk Siv <3 Lykke til med tentamener <3

    SvarSlett
  28. Spør du meg så er det den største selvfølge at man respektere valget til de som ikke vil drikke, og forsåidt det samme med de som vil drikke.

    SvarSlett
  29. Nok et flott innlegg fra deg. Jeg kan ikke si det nok; du skriver veldig bra! :)

    SvarSlett
  30. Nok et flott innlegg fra deg. Jeg kan ikke si det nok; du skriver veldig bra! :)

    SvarSlett
  31. Bra skrevet! synes det er flott at du holder på de verdiene. Jeg er liker heller ikke å drikke så mye,og har følt på drikkepresset noen ganger. Liker heller ikke ubehaget alkohylene fører med seg. hender jeg tar et glass ny og ne,men det er sjelden.

    SvarSlett
  32. Flink jente, ta dine egne valg! Jeg klarer ikke å forstå at folk har så store vanskeligheter for å respektere det.. Jeg har faktisk vært på flere fester, hvor de som er aller morsomst å feste med, fester edru. Så Hold deg til prinsippene dine, og drikk alkohol om du skulle ønske det en gang :)

    SvarSlett
  33. Utrolig bra skrevet, og kjempebra holdning! Å drikke alkohol er et frivillig valg, selv om det dessverrre er mange som blir presset til å drikke. Man kan da ha det like morsomt edru!

    SvarSlett
  34. Mye sant i det du skriver! Syns det er kult at du har valgt å ikke drikke alkohol! Selv drikker jeg meget sjelden! Er en av de heldige som omtrent aldri er fyllesyk, og godt er det! Koser meg med litt vin i enkelte tilsetninger, men har gått vekk fra denne tenåringsfylla for lenge siden! :)
    Fortsett med det du holder på, utrolig tøft!

    SvarSlett
  35. Bra skrevet! ^^ Er mye sant i det du sier, og jeg syns du skal være utrolig stolt over at du ikke lar deg vippe av pinnen av drikkepress. Tror det har vært en stor vekst av avholdsungdom de siste årene, noe som er superpositivt! Man skal ikke drikke for at det er kult, for å tørre å gjøre mer, fordi man tror man må det for å ha det artig osv osv. Skal man drikke så mener jeg det er veldig vesentlig å faktisk LIKE det man putter i munnen. Selv drikker jeg, men kanskje... 4 ganger i året? Skal ut denne helga, siden jeg blir 20, og da kommer jeg til å drikke. En cider i godt vær syns jeg er GODT, og drikker det ikke for å bli dritings. Desverre fører jo mange gode drikkevarer til at man blir beruset om man ikke kontrollerer seg, men det får så være for min del. Blir heldigvis ikke så utrolig dårlig dagen derpå :-)

    En annen positiv ting med at flere tør å stå frem som avholds, er jo at andre tør å gjøre det og, og det blir lettere å si nei, om dere er flere sammen. Jeg har stor tro jeg Siv, på at du får til hva enn du måtte bestemme deg for, så om du bestemmer deg for å aldri drikke, tror jeg deg :-) Du virker utrolig sterk og målbevisst, så jeg tror du klarer hva enn du måtte ønske ;)

    Forresten, tusentakk for bursdagssangen <3 hiih ^^

    SvarSlett
  36. Det går så fin an å være på fest og ha det gøy uten alkohyler :D
    Stå på ditt og ikke føl deg presset til noe du ikke vil.

    SvarSlett
  37. Helt enig med deg, og du bør være stolt og glad for at du har et såpass nøytralt forhold til alkohol. Å være avholds er et personlig valg som man bør ha respekt for. Det er ingen vits å prøve å overbevise om at man bør/skal drikke hvis man ikke vil. Det er faktisk ingen fordel å like alkohol, da det er gift for kroppen, og det er så mange som virkelig "måå" ha alkohol i enhver sosial setting, noe jeg syns er like så rart som de som syns det er rart med de som er avholds. Selv er jeg nesten avholds, dvs. jeg drikker svært sjeldent, og når jeg gjør det så er det knapt et glass med vin... så forstår deg veldig godt i det du sier, og kjenner meg veldig igjen i argumentene for hvorfor man fint klarer seg bra uten alkohol. Er grunnene til at jeg drikker så sjeldent. Er så unødvendig for kroppen og formen. Så heia deg som står for det ditt valg, jeg støtter det fullt og helt :) Ha en fin fredag!! =)

    SvarSlett
  38. En gang i tiden sa jeg det samme som deg, men så kom jeg inn i en vennekrets som drakk og jeg hang med på bare fordi jeg ville, ikke fordi jeg måtte.
    Grunnen til at folk vil du skal drikke kan jo være fordi de vil at du skal ha det så gøy som de kan ha, og ikke minst at de vil ha det så gøy sammen med deg. Men spyr, har skikkelig hangover, glemmer og ramler over ting bare når man drikker for mye. Etterhvert som man prøver å drikke og ser hvor mye man tåler (Bli full noen ganger med det) så lærer man seg å ikke drikke så sykt mye, og kan ha det fint med litt drikke i kroppen.

    I et samfunn som vi lever i, når du fyller atten, ja det kommer til å bli så enkelt å gjøre det. Flere og flere rundt deg kommer til å drikke, og du kommer nok en gnag til å ville ha det gøy sammen med dem. Og da må du gå igjennom den tunge drikkingen før du kommer dit hvor de er, for der du kommer inn var de for lenge siden. Det er bedre å gjøre masse dumme og uansvarlige ting i fylla når du er 14-20 enn når du er oppe i 30 årene og oppover, det er meningen at vi skal utforske dette. Du må ikke, men du lærer også mye om deg selv. Folk reagerer veldig forskjellig på alkohol, hvem hver? Kanskje du faktisk blir sjenert i fylla? Noen blir det faktisk. Om jeg har drukket så så mye, så er det som om drikken rører ved et lite punktet som gjør meg stille, tilbaketrukken og veldig rolig. Om jeg da drikker litt mer hopper og spretter jeg igjen.

    Det er ikke galt å la være, men det er heller ikke galt å gjøre det. Heller ikke som ungdom. Du er redd for hva du kommer til å gjøre? Det er ikke så ille som du tror. Du lærer deg å leve med å ramle over bord, kysse noen du egentlig ikke liker og si ting du kanskje ikke burde, nettopp fordi alle gjør det og forstår at du er full og at det er unnskyldt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes alkohol er den dårligste unnskyldninga everrrrr, så da har vi vel hver vår oppfatning :)

      Slett
  39. Åh, for et flott innlegg, Siv! Jeg drikker heller ikke, og har heller aldri drukket. Er strålende fornøyd med det! Jeg har bestemt meg for å vente til jeg er atten, men kommer ikke til å bli noen stordrikker når jeg fyller heller. Jeg ser ikke helt vitsen jeg, hvorfor proppe kroppen sin full av usunne drikker bare for å bli litt ekstra vågal? Som du sier, så er ikke ting man ikke tør å gjøre i edru tilstand alltid like lurt å gjøre. Jeg trives godt uten å drikke jeg, og tror jeg har det like kjekt som hvis jeg hadde drukket. Jeg blir allikevel med på fester med venninnene mine, det er jo ikke sånn at jeg sitter hjemme i sofaen hver lørdagskveld bare fordi jeg ikke drikker alkohol. Og samtidig er jeg jo ekstra snill mot kroppen min :) Men det er som du sier, at de som er glad i å drikke har lite forståelse for oss som velger å la være. Møter av og til et par stykker som syns det er skikkelig tøft at jeg velger (og klarer) å ikke drikke, men de fleste måper og himler med øynene. Det er synd, syns jeg. Syns det er flott å holde på sine egne verdier jeg, og ikke minst klare å stå for sine egne valg! :)

    SvarSlett
  40. Synes det er flott at du står på det du mener :) Har flere venner som ikke drikker, og jeg respekterer det og synes det er bra! Folk må få lov til å gjøre det de synes er best for dem :)

    SvarSlett
  41. Jeg skjønner godt at folk ikke vil drikke jeg. Det virker som om de som drikker synes at det er ubehagelig å være rundt edru mennesker når de selv er påvirket og at de derfor prøver å presse litt alkohol på dem.

    SvarSlett
  42. Jeg kjenner meg litt i denne posten her, eller, jeg ser meg selv slik jeg var for noen år siden i denne posten her. Det er fint, og jeg tror ikke du kommer til å angre på det valget du har tatt, og tar hver gang du er på fest sammen med noen som drikker alkohol.

    Jeg drakk ikke før jeg var atten av prinsipp. Når jeg fylte atten ville jeg smake, men hadde ingen interesse av å bli full. Så det første året drakk jeg litt sammen med venner, men bare typ ei eller to øl. Da jeg flyttet hjemmefra et år etter hadde jeg fortsatt samme innstilling, at alkohol var kos og ikke noe jeg gjorde for å bli full.

    Sånn er det nok fortsatt, men jeg drikker nok både mer og oftere likevel. Jeg tror det handler om hva slags venner du har og hva slags venner du får. Og hvordan det smaker for deg om du smaker det. Rølp har aldri vært kult i noen av mine vennegjenger og sånn er det fortsatt. Men det kan være ganske hyggelig å åpne vinflaska og dele den med nære venner, eller drikke øl mens du hører på favorittbandet ditt på scena. Ikke bare smaker det godt, for meg smaker det også litt av friheten, av å være gammel nok, trygg nok og å vite at denne kvelden blir bra.

    Når det er sagt. Aldri drikk fordi du føler du må. Aldri drikk for å bevise noe. Gjør det bare hvis du plutselig får lyst, og gjør det da i små mengder (ikke hør på noen som sier noe annet) og med lav alkoholprosent, hvis du ikke har lyst til å bli skikkelig full.

    SvarSlett
  43. Fryktelig trist at folk ikke har trua på at du skal klare det, da. Selvfølgelig kan man ha det gøy uten alkohol! Synes du er flink som står for dine verdier og ikke lar andre presse deg til noe du ikke vil. :)

    SvarSlett
  44. Syns det e bra at du har bestemt dæ på nokka sånt, å at du står ved de meining. E ikje rett av folk å presse dæ tell å gjøre det e sånt. Men dem som ikke drekk ska heller ikke rakke ned på dem som gjør det. Vest nån velge å drekke før dem e 18, så må dem få gjøre det uten å bli sedd ned på. Det e dem skjøl som velge det, å dem må leve med konsekvensan :)

    SvarSlett